بویلر(Boiler) چیست و چگونه کار می کند؟ |ابتدا اجازه دهید اصطلاح گرما را در نظر بگیریم. گرما در زندگی روزمره هر فردی حیاتی است چه گرما برای گرم کردن محیط اطرافمان باشد چه برای پخت و پز ,همه ما تاحدی از آن در فعالیت های روزانه خود استفاده میکنیم. آب و بخار حامل گرما بسیار خوبی هستند و به محیط زیست ما آسیب نمی رسانند نقطه جوش آب 100 درجه سانتیگراد یا 212 درجه فارنهایت است با تحت فشار قرار دادن سیستم جوش با سیل کردن هوادرواقع می توانیم نقطه جوش را افزایش دهیم. زودپزها ایگونه عمل می کنند. یک ظرف دربسته برای افزایش فشار برای افزایش نقطه جوش.این باعث می شود که غذا در زمان بسیار کوتاه تری نسبت به زمانی که در قابلمه باز استفاده شود پخته شود بنابراین چگونه این با یک دیگ صنعتی مقایسه می شود؟ برای شروع بویلرها می توانند با فشارهای بسیار بالاتر از یک زود پز مقابله کنند.بویلرها اغلب با جوش دادن صفحات فولادی ضخیم به یکدیگر ساخته می شوند که امکان ایجاد فشارهای بسیار بالا را فراهم می کند.برای مقابله با فشار بالا باید بسیار قوی ساخته شوند زیرا عدم انجام این کار منجربه تبدیل شدن بویلر به یک بمب در حال انفجار می شود . شرکت گروه مشاوران سانتیگراد آماده ارائه کلیه خدمات تعمیرات موتورخانه و بویلر به شما عزیزان می باشد.

وظیفه دیگ بخار و دیگ آب گرم چیست ؟

 وظیفه دیگ بخار تولید آب گرم  یا بخار است.دیگ های آب گرم آب را برای گرمایش خانگی یا تجاری و تامین آب گرم هستند،دیگ های بخار، بخار تولید می کنند تا توربین ها را برای تولید برق و سایر کاربردهای گرمایش صنعتی نیرو ببخشند.برای تجسم اثرات تولید بخار با استفاده از دیگ بخار،به بخاری فکر کنید که انرژی حرکتی یک توربین را تامین می کند.هنگامی که بخار از میان پره های یک توربین عبور میکند نیرو پره ها را میچرخاند و به توربین را شتاب می بخشد.بخار حاوی مقدار زیادی انرژی است بنابراین توربین را بسیار کارآمد می کند و بسته به سوختی که برای جوشاندن آب استفاده می شود انرژی بسیار کارآمدی نیز دارد.

انواع بویلرهای بخار:

انواع مختلف از دیگ های بخار برای انواع کاربردهای مختلف وجود دارد ما قصد داریم چند نوع مختلف این بویلرها را در این مقاله توضیح دهیم از جملهاینکه چگ.نه هر یک از روش ها قادر به تولید گرما هستند ،بنابراین شما میتوانید بسته به نیاز خود نوع دیگ یا بویلر راانتخاب کنید.

  • بویلر بخار لوله آتش (Fire Tube Boiler)
  • بویلر لوله آب (Water Tube Boiler)

بویلر بخار لوله آتش (Fire Tube Boiler):

ترکیب معمولی این نوع بویلر بخار یک کوره و یک مخزن آب است به عنوان دیگ بخار و یک دود کش عمل می کند. لوله ها از مخزن آب عبور می کنند که گرمای کوره را به آب انتقال دهند و دودکش گرماو گازهای ناشی ازاثر گرمایش را تخلیه کی کند تا فشار از سطح مورد نظر بالا نرود.

  لوله ها گرمای کوره را به آب موجود در مخزن منتقل می کنند. پس گرم شدن آب،بخار تولید شده به سمت پایین دست حرکت می کند بویلرهای Fire Tube  ارزانترین نوع دیگ برای تولید هستند زیرا ساختار نسبتا ساده ای دارند اما معمولا برای کاربردهای فشار کم تا متوسط به دلیل ضخامت پوسته بیرونی حاوی آب محدود هستند.

بویلر لوله آب (Water Tube Boiler):

اکنون Fire Tube را متوجه شدید بیایید نگاهی به بویلر لوله آب (Water Tube Boiler) بیاندازیم طراحی تقریبا شبیه بویلرFire Tubeاست،اما به جای لوله های آتش گرمایش کوره برای گرم کردن آب در یک مخزن،کوره لوله های آب را داخل کوره گرم می کند.به همین ترتیب یک منبع سوخت در کوره می سوزد و باعث گرم شدن لوله های آب داخل کوره می شود.باردیگر هنگامی که آب  به جوش می آید بخار تولید می شود و پایین دست منتقل می شود.دیگ Water Tube از نظر حرارتی کارآمدتر ازدیگ Fire Tube است اما ساخت آن پیچیده تراست و کیفیت آب میتواند یک عامل محدود کننده باشد، ممکن است آب برای کارآمدتر شدن نیاز به فیلتر داشته باشد.احتراق فرآیند سوزاندن منبع سوخت است برای ایجاد واکنش باید منبع سوخت،گرما،اکسیژن وجود داشته باشد.

انواع سوخت بویلرها:

بویلرها را می توان برای سوزاندن یک سوخت خاص با استفاده از هر فن آوری مختلف طراحی کرده اما جزءاصلی که در اینجا باید در نظر گرفت منبع گرما یا به عبارت دیگر به عنوان سوخت شناخته می شود.سوخت یکی از مهمترین جنبه های دیگ بخار است و همان چیزی است که در داخل دیگ می سوزد و گرما ایجاد می کند.منابع مختلفی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. زغال سنگ یک منبع سوخت استاندارد است درکاربردهای بویلر بخار صنعتی، زغال سنگ به پودر ریز تبدیل می شود زیرا کاملا بیشتر از آجر هاب سنتی می سوزد.

برق را می توان به عنوان منبع گرما ،یا توسط کویل گرمایش مقاومتی یا الکترود استفاده کرد.برق معمولا فقط برای مصارف تجاری کوچکتر یا خانگی استفاده می شود. کاربدهای نوع الکترود برای کارکرد موثر نیاز به کیفیت و رسانایی آب بسیار بالایی دارند.تعمیر و نگهداری صحیح برای این نوع بویلر ها نیاز کلیدی می باشد زیرا تمیز کردن عایق برای جلوگیری از ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود ها ضروری است.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید : تعمیر دیگ موتورخانه

بویلر های گاز سوز با استفاده از پروپان یا گاز طبیعی کار می کنند در حالی که بویلرهای نفتی با استفاده از بنزین یا سیال مبتنی بر نفت کار می کنند.

سخن آخر

بویلر ها تجهیزات مهندسی بسیار پرکاربرد و مهم هستند که فقط برای ما در سطح خانگی و در سطح تجاری و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کاربردهای بسار متفاوتی وجود دارد که بویلرها برای آنها استفاده می شوند از آنها در صنایع غذایی استفاده می شودغذا در مراحل مختلف تولید نیاز به حرارت دادن یا جوشاندن هنگام فرآوری دارد.

یکی دیگر از کاربردهای جالب بویلر در دم کردن آبجو است.در فرآیند دم کردن آبجو مالت باید آسیاب شودو با آب مخلوط شود،فرآیندی که به آن له کردن (Mashing) می گویند .سپس این مش با استفاده از بخار برای چندین ساعت قبل از وارد شدن مخمر برای شروع تخمیر گرم می شود برای تولید گرما به یک منبع سوخت،گرما،اکسیژن نیاز داریم تا واکنش صورت پذیرد ودر نتیجه با گرم کردن لوله های آب و استفاده از لوله های آتش برای گرم کردن مخزن بخار در فشار های بسیار بالا تولید می شود تا مقادیر زیادی انرزی تویلید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

تماس با ما

09125173643

09125309074

keyboard_arrow_up
تماس سریع
مستقیماً با کارشناش بخش مورد نظر تماس بگیرید
واحد فروشPhone
واحد تعمیرات و نگهداریPhone
واحد پشتیبانیPhone
چت واتساپWhatsApp