دلیل هوا گرفتن زیاد رادیاتور و لوله ها

دلیل هوا گرفتن زیاد رادیاتور و لوله ها به خصوص در فصل سرما که شوفاژ و رادیاتور منازل فعال می‌شوند، یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که پرسیده می‌شود. در این مقاله قصد داریم که به بررسی اصلی ترین دلایل هوا گرفتن لوله‌ها بپردازیم و آن‌ها را بررسی کنیم. درصورتی که خودتان تخصص کافی در این زمینه ندارید، حتماً از متخصصان تعمیر پکیج کمک بگیرید.

دلیل هوا گرفتن زیاد رادیاتور و لوله ها

چرا تاسیسات دچار هوا گرفتگی می‌شوند؟

سیستم‌های آبی-حرارتی برای انتقال گرما از سیالیت آب استفاده می‌کنند. مشکل این است که در برخی از زمان‌ها به خاطر تراکم بیش از حد هوا در بخش‌هایی از سیستم تاسیساتی شما امکان چرخش آب وجود ندارد و به همین خاطر سیستم حرارتی شما ناقص کار می‌کند و یا مشکلات دیگری را برای شما به وجود می‌آورد.
دلایل مختلفی ممکن است سبب ایجاد هوا گرفتگی در تاسیسات شما شوند که در ادامه آن‌ها را ارائه می‌کنیم و هر کدام را به صورت کوتاه توضیح می‌دهیم.

کاهش میزان آب دلیل هوا گرفتن زیاد رادیاتور و لوله ها

اصلی ترین مشکلی که باعث ایجاد هوا گرفتگی در تاسیسات می‌شود، کاهش حجم آب مخزن تامین است. گاهی به خاطر قطع شدن جریان آب، از کار افتادن پمپ تخلیه و یا کم شدن جریان آب در لوله‌های شهری و تأمین، حجم مخزن آب شما کاهش پیدا می‌کند. کاهش حجم آب سبب ایجاد حباب‌ها یا بخار در سطح‌های بالائی، رادیاتور یا شوفاژ‌ها می‌شود و به همین خاطر جریان آب قطع می‌شود. برای همین در اولین قدم میزان آب مخزن تأمین را چک کنید.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: تعمیر پمپ پکیج

حجم رسوب بالا در لوله‌ها

لوله‌های رسوب گرفته به خصوص در بخش‌های کویری که آب آن‌ها پر املاح است، از مهمترین مواردی هستند که می‌تواند به مشکل هوا گرفتن در لوله‌های شما منجر شود. هر ساله و قبل از شروع به کار تاسیسات گرمایشی بهتر است که لوله‌ها را از بابت چک کردن رسوب بررسی کنید.

گاهی رسوب می‌تواند به بالارفتن فشار و حتی ترکیدن لوله‌ها منجر شود. بهتر است که مطمئن شوید که رسوب گذاری لوله‌ها به حدی که سبب بسته شدن جریان آب شود نیست.

ورودی هوا

زنگ زدگی لوله‌ها، نفوذ اشیا تیز به آن‌ها و یا گاه حتی یک اتصال سست می‌تواند سبب شود که هوا به داخل سیستم مکیده شود و سبب بروز مشکل هوا گرفتگی شود. بهتر است که این نکته را حتماً چک کنید. لوله‌ها را به درستی بررسی کنید و هر گونه نشتی و یا آسیب دیدگی را به درستی ترمیم کنید.

حرارت بیش از حد مشعل یکی از دلایل هوا گرفتن زیاد

گرچه این عیب نادری است، اما اگر مشعل شما گرمای زیادی را وارد جریان آب کند سبب ایجاد هوا گرفتگی در جریان آب می‌شود، بهتر است که دمای مشعل را چک کنید تا مطمئن شوید که دمای استانداردی را به مخزن جوش وارد می‌کند.

سیستم توزیع ناکارآمد

سیستم‌های آبی-حرارتی بر اساس چرخش آب کار می‌کنند، هنگامی که لوله‌ها با نقشه پیچیده ایجاد شوند و یا تعداد زیادی از رادیاتورها یا شوفاژ‌ها در مسیر قرار گیرند، به خاطر تفاوت دما و کاهش دما در طول مسیر مشکل هوا گرفتگی به وجود می‌آید. بهتر است که تعداد رادیاتورها را کاهش دهید و الزاماً همه آن‌ها را وارد مدار نکنید.

آیا هوا گرفتن برای سیستم تاسیساتی خطرناک است؟

بله، هوا گرفتن لوله‌ها سبب می‌شود که جریان آب چرخش مناسبی نداشته باشد. در این شرایط آب گرم به سمت نادرستی هدایت می‌شود و بدون آنکه گرمایش درستی ایجاد کند به درون مخزن بر می‌گردد. همچنین گاهی از اوقات تراکم فشار به حدی بالا می‌رود که می‌تواند سبب ترکیدن لوله و یا نشتی شود.
برای جلوگیری از این عیوب بهتر است که با چند راهکار ساده به رفع عیب مشکل هوا گرفتن لوله‌ها و تاسیسات خودتان بپردازید:
⦁ در ابتدای فصل سرما و پیش از روشن کردن شوفاژ‌ها و رادیاتور‌ها مطمئن شوید که لوله‌های شما سالم هستند و رسوب در آن‌ها زیاد نیست.
⦁ بهتر است موارد نشتی و یا زخمی شده را بررسی کنید. در صورت لزوم اتصالات، شیرها و یا سرپوش‌های معیوب را عوض کنید. همچنین مطمئن شوید که لوله‌های شما به درستی در جای خودشان بسته شده‌اند. این کار از مکیده شدن هوا به داخل سیستم جلوگیری می‌کند.
⦁ دمای مشعل را چک کنید، مشعل باید با شعله مناسب و آبی به مخزن جوش (بویلر) شما حرارت برساند، صدای جوشش شدید آب یا گرم شدن بیش از حد مخزن نشانه خوبی نیست. از تناسب مخزن با شعله مشعل مطمئن باشید.
⦁ در هر واحد از تعداد مشخصی از شوفاژ و رادیاتورها استفاده کنید. از وارد کردن همه آن‌ها به مدار گرمایشی خانه خودتان بپرهیزید. بهتر است که فضاهائی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را از مدار خارج کنید تا آب بیهوده در مدار قرار نگیرد. این کار از هوا گرفتن آب جلوگیری خواهد کرد.
⦁ مطمئن شوید که به درستی هوا گیری را انجام می‌دهید. برای این کار از یک کارشناس تاسیسات کمک بگیرید تا هوا گیری لازم را در ابتدای فصل سرما و پیش از روشن کردن تاسیسات برای شما انجام دهد.
⦁ صدای جریان آب نشانه خوبی برای کار تاسیسات آبی و حرارتی نیست. در صورتی که شوفاژ‌ها و رادیاتورهای ساختمان خودتان چنین صدایی را می‌شنوید باید حتماً هوا گیری را به صورت درست و اصولی انجام دهید.

هواگیری شوفاژ

دلایل هوا گرفتن زیاد رادیاتور و لوله ها را جدی بگیرید

اگر سیستم گرمایشی شما به صورت مرتب دچار هوا گرفتن می‌شود، حتماً با مراجعه به یک متخصص تاسیسات مشکل را بررسی کنید. هوا گرفتن مشکل جدی است و می‌تواند به هدر رفتن توان سیستم تاسیسات گرمایشی شما منجر شود. ما در اینجا در کنار شما هستیم که این مشکل را رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

تماس با ما

09125173643

09125309074

keyboard_arrow_up
مستقیماً با کارشناش بخش مورد نظر تماس بگیرید
واحد فروش
واحد تعمیرات و نگهداری
واحد پشتیبانی
چت واتساپ