تعمیر موتور خانه استخر

تعمیر موتور خانه استخر | فصل تابستان فرا رسیده و شنا یکی از تفریحات لذت بخش برای افراد است. بنابراین مشخص است که در این فصل، استخرها بیش از هر زمان دیگری فعالیت داشته و پرکار هستند. پس طبیعی است که نیاز به تعمیرات و سرویس دهی موتور خانه استخر در این فصل، بیش از هر زمانی اهمیت داشته باشد. موتور خانه در واقع قسمت بسیار مهمی از استخر است که بدون کارکرد صحیح آن، هیچ استخری به راه نخواهد بود زیرا دمای آب استخر باید مناسب شنا باشد و تنظیم دمای آن در موتور خانه انجام می‌شود در این مطلب قصد داریم بیشتر شما را با موتور خانه استخر و تعمیرات آن آشنا سازیم.

استخر

موتور خانه در کدام قسمت استخر قرار دارد؟

باید موتور خانه در فاصله و عمق مناسبی از محل حوضچه های استخر قرار بگیرد. چون اگر فاصله موتور خانه از استخر بیش از حد معمول باشد،  هم درجه حرارت آب کاهش پیدا می‌کند و هم تخلیه آب به حوضچه ها زمان بیشتری می‌برد.  در عین حال فاصله خیلی کم هم بدلیل سروصدای موتور‌خانه مناسب نیست. عمق موتور خانه باید تقریبا هم اندازه با عمق حوضچه های استخر باشد تا  فرایند پمپ و تخلیه آب به درون حوضچه ها بدون مشکل صورت گیرد. همچنین توصیه می شود کف موتور‌خانه نیم متر پایین تر از کف استخر باشد.

اجزای اصلی که در موتور خانه استخر وجود دارد؟

موتور خانه استخر از سه سیستم اصلی تشکیل شده است که بسیار مهم و حیاتی هستند. اولین قسمت سیستم ضد عفونی کننده آب استخر می باشد . از آنجایی که استخر محل تجمع افراد است در صورت ضد‌عفونی نشدن درست ،انواع بیماری های انگلی و پوستی از طریق آن منتقل می شود. بهترین ماده ای که برای ضد عفونی آب استخر استفاده می‌شود کلر است. کلر علاوه بر از بین بردن عوامل پاتوژن و بیماری زا ،برای دور نگه داشتن جلبک ها از استخر شما نیز بسیار موثر است. دومین قسمت موتور خانه سیستم گرمایش آب است، گرمای آب در قسمت های مختلف استخر متفاوت است و بر اساس استاندارد های رسمی تعیین می‌شود. سومین قسمت سیستم لوله کشی و انتقال آب از موتور خانه به حوضچه های استخر است که در ادامه مطلب به جزئیات بیشتری در مورد این سیستم پرداخته می‌شود.

چه مواردی در لوله کشی استخر باید رعایت شود؟

انتقال آب از موتور خانه به حوضچه‌های استخر بوسیله لوله هایی از جنس یو پی وی سی انجام میشود. بهتر است از لوله های پی وی سی یا پولیکا استفاده نشود چون این لوله ها اگر‌چه ارزان تر هستند اما مقاومت کمتری دارند.  یکی از مشکلات مهم در سیستم لوله کشی برطرف کردن سختی آب است . آب سخت حاوی املاح کلسیم و منیزیم است که در طولانی مدت باعث آسیب لوله ها میشود برای مقابله با این مشکل از سختی گیر استفاده می‌شود.  آب استخر دائما در حال گردش است یعنی از یک طرف آب وارد میشود و از سمت دیگر خارج میشود.

لوله کشی استخر

تعمیر موتور خانه استخر

از آنجایی که موتور‌خانه کانون اصلی گرمایش و پمپاژ آب می‌باشد اگر مشکلی در هر یک از اجزای موتور‌خانه بوجود بیاید باید سریعا رفع شود. تعمیرات باید توسط افراد مجرب انجام شود تا موجب مشکلات و در نتیجه هزینه های اضافی نگردد. برای انجام تعمیرات ابتدا باید شناسایی کرد کدام قسمت موتور‌خانه دچار مشکل شده است. خرابی های موتور‌خانه می تواند مربوط به خرابی سیستم پمپاژ آب، خرابی سیستم گرمایش آب ،خرابی سیستم تصفیه و ضدعفونی کننده آب، خرابی لوله های آب رسانی و سختی گیر، پمپ تصفیه و فیلتر شنی، دیگ های آب گرم و تاسیسات برقی موتور‌خانه باشد. که در ادامه مطلب به شرح هر کدام از این قسمت ها پرداخته می‌شود.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید : تعمیرکار تاسیسات موتورخانه

تعمیر لوله کشی موتور خانه استخر

مشکلات سیستم لوله کشی دو دسته اند؛ شامل فرسوده شدن لوله ها و اتصالات و مورد بعدی نشتی لوله ها و مشکلات فنی است. تعمیرات لوله کشی بدین صورت است که لوله های فرسوده و و نشتی دهنده از محل موتور خانه تا استخر و تمامی اتصالات مربوط به آنها که مشکل دارند با لوله های از جنس مرغوب مثل یو پی وی سی جایگزین می‌شوند.

تعمیرات لوله کشی استخر

تعمیرات تاسیسات برقی موتور‌ خانه استخر

حفاظت از کابل ها و سیم های حامل برق بسیار مهم است چون می‌تواند باعث به خطر افتادن جان افراد شوند. به علاوه تنظیم تابلوی برق نقش مستقیمی در کنترل  بخش الکتریکی استخر دارد.

تعمیرات مربوط به سیستم تصفیه و فیلترینگ آب

امروزه یکی از مواد کاربردی برای تصفیه آب، سیلیس می باشد که در فیلتر‌های شنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدین صورت که آب با فشار به درون فیلتر شنی پمپ شده و در اثر تماس با سیلیس شفاف می شود و آلاینده های خود را از دست می‌دهد. فیلتر ها باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند چون به مرور ‌کارایی خود را از دست دهده و کیفیت آب استخر کاهش پیدا می‌کند. عمر فیلتر با توجه به کیفیت آن متفاوت است اما حدود پنج  سال کارکرد خوبی دارد و بعد کارایی آن کاهش پیدا می‌کند.

تعمیرات مربوط به سیستم تصفیه و فیلترینگ آب

تعمیر سیستم گرمایش آب و مبدل حرارتی موتور خانه استخر

خرابی های سیستم گرمایش آب می تواند چندین علت داشته باشد با توجه به علت بروز مشکل راه حل هایی برای تعمیر به شرح زیر داده می ‌شود:

تعمیرات سیستم گرمایش آب و مبدل حرارتی استخر

▪︎اگر گرمکن قبل از اینکه آب را گرم کند خاموش شود ،این مشکل دو علت می تواند داشته باشد اول اینکه فشار گاز کمتر از حد معمول باشد در این مورد با استفاده از شیر تنظیم کننده،  فشار گاز را به حد نرمال برمی گردانیم، دومین علت معیوب بودن تایمر گرمکن می باشد.

▪︎بدنه مبدل حرارتی دچار خوردگی شده است، این مشکل وقتی ایجاد می شود که بدلیل کارکرد نادرست فیلتر شنی آلاینده های آب به درستی گرفته نشود در نتیجه آبی که خاصیت اسیدی دارد باعث خوردگی بدنه مبدل حرارتی و سیستم لوله کشی می شود.

▪︎گرمکن آب را تا دمای مناسب برای آب استخر گرم نمی کند، این مشکل چندین علت دارد یکی اینکه زمان تنظیم شده برای تایمر کمتر از حد مورد نیاز برای گرم کردن آب است،دومین مورد کثیف بودن فیلتر ها و در نتیجه کاهش عبور جریان از فیلتر باعث گرم نشدن آب میشود در این مورد در صورت امکان فیلتر‌ها شسته شده و اگر عمر استفاده آن به پایان رسیده تعویض شوند. علت های دیگر این مشکل شامل عملکرد نامناسب ترموستات و کاهش فشار گاز است.

▪︎محفظه احتراق گرمکن دوده گرفته باشد که علت آن اینست که میزان جریان آب عبوری از گرمکن بیش از ظرفیت گرمکن باشد ،مسدود شدن دریچه خروجی هوا نیز می تواند منجر به این مشکل شود.

▪︎ضعیف و کم بودن شعله مشعل، که این مشکل صرفا بدلیل کاهش فشار گاز و کثیف بودن شعله مشعل بروز پیدا می کند.

▪︎جریان آب کافی نباشد، ابتدا بررسی سیستم لوله کشی انجام شود و اگر مشکلی در قسمت لوله کشی نبود علت آن می تواند رسوب گرفتگی مبدل حرارتی ،عملکرد نا‌‌مطلوب فیلتر شنی و در نتیجه افزایش آلاینده های شیمیایی آب و در نتیجه این ها افت جریان عبوری آب باشد.

تعمیرات سیستم پمپاژ استخر

تعمیرات سیستم پمپاژ استخر

▪︎اگر سیستم پمپاژ هیچگونه آبی پمپ نمی کند، این مورد در ذهن مطرح میشود که جایی از سیستم پمپاژ مسدود شده باشد که جلوی عبور جریان آب را گرفته است.

▪︎مورد بعدی که باعث پمپ نکردن آب می شود کثیف بودن فیلتر استخر است، چون مانع از تبادل موثر هوا و در نتیجه عدم پمپ آب می گردد.

▪︎علت بعدی می تواند مربوط به پروانه پمپ باشد وسیله ای که کار انتقال آب بوسیله دریافت نیروی موتور را بر عهده دارد . می توان با باز کردن پمپ استخر پروانه آن را بررسی کرد و اگر مشکلی داشت آن را بر طرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

تماس با ما

09125173643

09125309074

keyboard_arrow_up
مستقیماً با کارشناش بخش مورد نظر تماس بگیرید
واحد فروش
واحد تعمیرات و نگهداری
واحد پشتیبانی
چت واتساپ