تعمیر برد کولر گازی اینورتر

تعمیر برد کولر گازی اینورتر | کولر گازی اینورتر، کولرهای گازی کم مصرف هستند. این نوع از کولرهای گازی توانایی تغییر میزان چرخش کمپرسور در زمانی که دما به حد مطلوب رسیده را دارند و بدین ترتیب، مصرف انرژی را کاهش می‌د‌هند. این کولرهای گازی، دارای برد اینورتر هستند. برد در واقع مغز سیستم کولر گازی شماست و وظیفه کنترل سیستم، کنترل دما، فعال‌کردن دمنده و چندین کار دیگر را به عهده دارد.

برد در قسمتی قرار دارد که سیم‌های ترموستات به سیستم گرمایش و سرمایش کولر گازی متصل می‌شوند. متاسفانه بردها مانند سایر قطعات دچار خرابی می‌شوند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به تعمیر برد کولر گازی اینورتر بپردازیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تعمیر برد کولر گازی اینورتر

موارد مهم نشان‌دهنده  معیوب‌شدن برد کولر گازی

برد کولر گازی اینورتر به ندرت خراب می‌شود. بنابراین، نیازی نیست به محض عدم کارکرد کولر، اول برد را بررسی کنید. با این حال چند مورد مهم وجود دارد که  باید در هنگام تعمیر کولر گازی به آن توجه کنید، زیرا مربوط به عدم کارکرد صحیح برد کولرگازی اینورتر است. در زمان تعمیر کولر، این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر مشکلی در قسمت‌های مختلف نیافتید و علائم، خرابی برد را نشان می‌دادند، باید به سراغ تعمیر برد کولر گازی اینورتر بروید.

موارد مهم نشان دهنده معیوب شدن برد کولر گازی

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: تعمیر کمپرسور کولر گازی

چشمک زدن چراغ های LED

اکثر کولرهای گازی دارای پانل دسترسی هستند. در این پانل‌ها پورت‌‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی وجود دارد که روی آن چند چراغ LED قرار داده شده است. وقتی این چراغ‌ها چشمک بزنند، احتمالاً برد دچار مشکل شده است. این چراغ‌های چشمک‌زن به گونه‌ای هستند که با یک الگوی خاص مثلاً چهار پشت سرهم یا سه بار پشت سرهم، چشمک می‌زنند.

معمولاً کدهای خطای نشان داده شده در چراغ‌ها، در دفترچه راهنمای کولر توضیح داده شده است. محل تشخیص این کدها در دفترچه را پیدا کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، از طریق کدهای خطا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. ممکن است از بعضی از کدهای خطا مربوط به افت ولتاژ برق باشند و این به معنی مشکل در برد است. برای حل این مسئله باید با یک تکنسین متخصص در زمینه تعمیر برد کولرگازی اینورتر تماس بگیرید.

نداشتن نظم در عملکرد قطعات داخلی کولر گازی

وقتی برق کولر گازی وصل می‌شود، قطعات داخلی کولر گازی با نظم خاصی شروع به کار می‌کنند، ترتیب شروع کارکردن آن‌ها یکی از موارد مهم است. اگر متوجه شدید، قطعات به  صورت بی‌نظم کار می‌کنند یا در حین کار کردن کولر، مثلاً فن دمنده خاموش نمی‌شود یا ابتدا موتور روشن می‌شود و سپس سوئیچ فشار بسته می‌شود و… یعنی احتمالاً برد کولر گازی نیاز به تعمیر دارد.

تغییرات شدید دما

یکی از مشکلاتی که می‌تواند نشان‌دهنده معیوب‌شدن برد کولر گازی باشد، تغییرات شدید و ناگهانی دماست. اگر متوجه شدید که دمای خانه شما دائماً در حال تغییر است یا خانه یک‌باره سرد یا گرم می‌شود،  یعنی برد دچار مشکل شده و احتمالاً برخی از قطعات بیش از حد معمول کار می‌کنند در حالی که قطعات دیگر زودتر از زمان لازم، خاموش می‌شوند. برای حل این مشکل، ابتدا ترموستات را بررسی کنید. احتمالاً علائم خراب‌شدن ترموستات آشکار خواهد بود. اگر روی ترموستات هیچ علامتی از خرابی ندیدید، یعنی مشکل جدی است و باید با یک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید.

انبساط حرارتی در قطعات داخلی برد

بعد از مدتی که از کارکرد کولر می‌گذرد، این احتمال وجود دارد که قطعات داخلی برد، به دلیل گرمای ناشی از کارکرد کولر، دچار انبساط حرارتی شوند. اگر چنین حالتی رخ دهد به مرور زمان شکل اجزا تغییر می‌کند و یا در برد سوراخ‌هایی به وجود خواهد آمد. این مشکل به یک باره بروز نمی‌کند و معمولاً بعد از گذشت چند سال خود را نشان می‌دهد. خوشبختانه رفع این عیب چندان دشوار نیست.

مشکلات مربوط به ترانزیستورها

یکی از قطعات مهم روی بردهای الکترونیکی، ترانزیستورها هستند. ترانزیستورها در فرآیند راه‌اندازی کولر نقش دارند و به همین دلیل، گرما و انرژی بیش از حد ایجاد شده در لحظه راه‌اندازی کولر، می‌تواند باعث خرابی و آسیب رسیدن به این قطعات شود. اگر ترانزیستورها آسیب ببینند،  ممکن است برد به طور کامل خراب شود و یا کُند عمل کند.

شل شدن سیم‌ها و اتصالات برد

یکی از مواردی که باعث اشکال در عملکرد برد می‌شود، شل شدن سیم‌ها و اتصالات هستند. برای این که بتوانید این مشکل را برطرف کنید، اتصالات وروردی و خروجی برد را بررسی کنید. اتصالات و سیم‌های ترموستات، کانکتورها، اتصالات لحیم‌کاری شده یا شل شده روی خود برد، نقاط اتصال جریان بالا برای موتورها و… از مواردی هستند که  می‌توانند مشکل ایجاد کنند و در حین بررسی برد باید به آن توجه کنید.

سوختگی یکی از قطعات

اگر ولتاژ برق یک باره زیاد شود مثلاً رعد و برق بزند و یا اتصال کوتاه رخ دهد، در این صورت، احتمال سوختگی قطعات برد وجود دارد. فیوز، واریستور، ترانزیستور و… از قطعاتی هستند که با افزایش بیش از اندازه ولتاژ، احتمال سوختگی دارند.

سوختگی یکی از قطعات

مراحل عیب یابی و تعمیر برد کولر گازی اینورتر

مراحل عیب یابی و تعمیر برد کولر گازی اینورتر

در اول کار به سراغ برد کولر نروید

وقتی کولر دچار مشکل شده، از کارهای اولیه در تعمیر کولر شروع کنید. با تمیزکردن فیلترها و کویل‌ها، اطمینان از سالم بودن کنتاکتور، اطمینان از مناسب بودن مقدار مبرد و مسائلی از این دست شروع کنید. موارد مختلف را بررسی کنید تا مشکل کولر حل شود. اگر با وجود بررسی‌هایی که انجام دادید، باز هم مشکل کولر گازی برطرف نشد، احتمالاً به تعمیر برد کولرگازی اینورتر نیاز پیدا کرده‌اید.

مناسب بودن ولتاژ برق

با توجه به این که هر برد کولر، با برق کار می‌کند، مرحله دوم در تعمیر برد کولرگازی اینورتر، بررسی ولتاژ برق است. از این که ولتاژ برق متصل به آن در حد مطلوب است، اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات برق برد از طریق ولتاژ خط و به صورت مستقیم تامین می‌شود و گاهی اوقات برق را از طریق یک ترانسفورماتور می‌گیرد. در هر صورت مطمئن شوید، افت ولتاژ برق وجود ندارد.  اگر مشکل از ولتاژ برق نبود سراغ مرحله بعدی بروید.

مناسب بودن ولتاژ برق

بررسی خروجی

بسیاری از بردهای کولر گازی،  قبل از ارسال سیگنال یا ولتاژ خروجی به قطعات، از لحاظ ایمنی بررسی انجام می‌دهند. اگر تمام مدارهای از لحاظ ایمنی بررسی شدند، آن گاه برد سیگنال خروجی را دریافت می‌کند. اگر کلید محدودکننده یا فشار باز باشند، برد اجازه سیگنال خروجی به قطعه را نمی‌دهد. برای رفع این مشکل می‌توانید مدارهای مربوط به ایمنی را نادیده بگیرید.

اگر مشکل کولر برطرف شد، پس مشکل از مدارهای ایمنی است. این مسئله را در نظر داشته باشید که اگر مشکل به خاطر مدارهای ایمنی است، نباید تصور کنید سوئیچ دچار مشکل شده است. بلکه باید به دنبال علت بازماندن سوئیچ بگردید. این کار تخصص ویژه‌ای را می‌طلبد، بنابراین، برای رفع این مشکل از متخصصان ماهر در زمینه تعمیر برد کولر گازی اینورتر کمک بگیرید.

جست و جوی علائم سوختگی

مرحله بعدی در تعمیر برد کولر گازی اینورتر، جست و جوی علائم سوختگی است. اگر مشکل از مدارهای ایمنی نباشد، پس این احتمال وجود دارد که قطعه‌ای از برد سوخته باشد. برای بررسی این موضوع، ابتدا برق کولر را قطع کنید. با احتیاط کامل برد را از پایه‌هایی که روی ان نصب شده جدا کنید. با دقت با  تمام قسمت‌های برد و به خصوص پشت آن نگاه کنید.

اگر علائمی از سوختگی مشاهده کردید، یعنی عمر برد شما به پایان رسیده و باید مجدداً با برد دیگری تعویض شود. اگر علائم سوختگی مشاهده نکردید، با استفاده از قلم تست یا مولی متر، ورودی و خروجی هر قطعه را بررسی کنید. برای این که نصب مجدد برد راحت‌تر انجام شود، قبل از جداکردن اتصالات برد، از نحوه نصب آن عکس بگیرید تا در نصب مجدد یا تعویض آن دچار مشکل نشوید.

جست و جوی علائم سوختگی

بررسی رله‌ها

آخرین مرحله در بررسی مشکلات برد، بررسی رله‌های برد هستند که مانند مکعب‌های سیاه کوچک به نظر می‌رسند. رله نیروی لازم برای کار موتور فن کندانسور یا موتور دمنده را فراهم می‌کند. اگر فن روشن نشود، کولر کار نمی‌کند. برای رفع این مشکل با استفاده از یک پیچ گوشتی، به آرامی به رله‌ها ضربه بزنید. خیلی از اوقات، کنتاکت‌های داخل رله‌ها، به رله می‌چسبند و عملکرد آن را مختل می‌کنند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: تعمیر کندانسور کولر گازی

اگر ضربه‌زدن به رله‌ها مشکل را برطرف نکرد، یعنی وقت آن است که برد را تعویض کنید. قبل از تعویض برد، از اتصالات عکس بگیرید تا در نصب مجدد مشکل نداشته باشید. البته به دلیل حساسیت ماهیت کار، بهتر است تعمیر برد کولر گازی اینورتر خود را به متخصصان و تکنسین‌های گروه مشاوران سانتی گراد بسپارید.

 

سخن آخر

معمولاً در تعمیر کولر گازی اینورتر، آخرین مرحله بررسی برد است. زیرا برد از حساسیت بالایی برخوردار است و اگر تجربه و دانش کافی در مورد بردها ندارید، احتمال آسیب‌رساندن به آن بسیار زیاد است. بنابراین قبل از شروع به تعمیر برد، ابتدا از موارد اولیه در تعمیر کولر گازی شروع کنید. اگر با وجود تمام کارهایی که انجام دادید مشکل آن برطرف نشد، به علائمی توجه کنید که نشان‌دهنده معیوب‌شدن برد هستند.

در مراحل تعمیر برد، طبق مراحل گفته شده پیش بروید تا برد دچار مشکل نشود. اگر هر مرحله جواب نگرفتید، مرحله بعدی را بررسی کنید. مجدداً تاکید می‌کنیم تعمیر برد کولر گازی اینورتر کاری بسیار تخصصی و جدی است. همچنین به مهارت و دانش خاصی نیاز دارد. اگر به اندازه کافی تجربه در این زمینه ندارید، بهتر است اقدامی نکنید و از متخصصان گروه مشاوران سانتی گراد کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

تماس با ما

09125173643

09125309074

keyboard_arrow_up
مستقیماً با کارشناش بخش مورد نظر تماس بگیرید
واحد فروش
واحد تعمیرات و نگهداری
واحد پشتیبانی
چت واتساپ