شارژ گاز چیلر تراکمی | چیلرها دارای مبرد هستند برخی از این مبردها مایع و برخی گاز هستند. یکی از مسائل مهم در نگهداری و تعمیر چیلرها، توجه به میزان شارژ گاز است. اگر به هر دلیلی گاز چیلر نشت پیدا کند یا مقدار آن کاهش پیدا کند، چیلر نمی‌تواند به خوبی کار کند و کمپرسور باید مدت زمان بیشتری کار کند تا خنک‌کنندگی فراهم کند.

به همین دلیل است که گروه مشاوران سانتی گراد با بهترین کارشناسان سرویس کار چیلر، توجه خاصی به شارژ گاز چیلر تراکمی نشان می‌دهند و در این مورد تخصص بسیار زیادی دارند. با کمک گرفتن از تکنسین‌های گروه مشاوران سانتی گراد و به موقع شارژ کردن گاز چیلر تراکمی، از پرداخت هزینه‌های سنگین برق مصرفی چیلر نیز، در امان خواهید بود.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید : علائم کم بودن گاز چیلر

کارهای قبل از شارژ گاز چیلر تراکمی

قبل از شارژ گاز چیلر تراکمی، باید دقت کنید که هرگونه رطوبت وهوا را از داخل آن تخلیه کنید. تمام سیستم‌های تبریدی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون رطوبت و گازهای غیر قابل تراکم کار کنند. اگر چیلرها در محیط مرطوب قرار داشته باشند یا به هر دلیلی رطوبت به اجزای داخلی آن‌ها نفوذ کند، در این صورت چیلر دچار خطا خواهد شد و اجزای آن زودتر از زمان موعد فرسوده خواهند شد.

رطبوت اضافی در چیلر، موجب تشکیل لجن‌های اسیدی می‌شود و این لجن‌ها جلوی کار کرد درست و معمول شیرهای انبساط و کویل‌ها را می‌گیرند و اثر خنک‌کنندگی را به میزان زیادی کاهش می‌دهند.

اگر در چیلری از کمپرسور هرمتیک استفاده شده باشد، شراط بدتر خواهد بود. زیرا نفوذ گازهای غیر قابل تراکم یا رطوبت به داخل آن سبب خراب شدن سیم پیچ عایق موتور و اتصال کوتاه آن خواهد شد و عمر موتور آن را به سرعت کاهش خواهد داد.

اگر فردی که شارژ گاز چیلر تراکمی را انجام می‌دهد، تجربه و تخصص زیادی نداشته باشد احتمال زیادی وجود دارد که این گازهای غیر قابل تراکم همراه با شارژ کردن گاز چیلر وارد آن شوند. این گازها فضای کندانسور را اشغال می‌کنند و ورود و خروج مبرد را محدود می‌کنند و منجر به کاهش بازده چیلر می‌شوند.

بنابراین، خیلی مهم است که قبل از هرگونه تعمیر یا نگهداری یا شارژ گاز چیلر تراکمی، حتماً این گازها و رطوبت را تخلیه کنید. برای این کار باید از یک پمپ خلأ و یک بطری بازیابی استفاده کنید. بعد از استفاده از پمپ خلأ از 5 تا 20 دقیقه صبر کنید تا فشارسنج، فشار منفی را نشان دهد. همچنین انجام این تست، به تکنسین می‌گوید که نشتی در سیستم وجود ندارد. زیرا اگر لوله‌ها و یا اتصالات در جایی ترک خورده باشند، امکان نفوذ رطوبت و گاز در حین تخلیه وجود دارد و فشارسنج تخلیه مقدار صفر را نشان نخواهد داد.

شارژ گاز چیلر تراکمی
شارژ گاز چیلر تراکمی

نکات مهم در شارژ گاز چیلر تراکمی

همیشه از جایی گاز را شارژ کنید در آن محل، فشار سیستم کمتر از فشار سیلندر گاز است. اگر به جای این کار از سمت کمپرسور شارژ را انجام دهید، امکان دارد به جای این که گاز از سیلندر با سمت سیستم حرکت کند، مسیر معکوس در پیش گرفته و خود سیلندر را شارژ کند.

نکته مهم در شارژ گاز چیلر تراکمی این است که فشار بالا به سمت پایین جریان پیدا می‌کند. البته در صورتی که فشار مبرد چیلر بسیار کاهش پیدا کرده و مقدار آن از حد معمول بسیار کمتر است، این امکان وجود دارد که بتوانید شارژ گاز آن را از دو سمت فشار قوی و کم فشار چیلر انجام دهید.

سیلندرهای شارژ معمولاً به دو رنگ هستند رنگ قرمز مخصوص شارژ مبرد مایع و رنگ آبی مخصوص شارژ گاز چیلر تراکمی هستند. چه از شلنگ آبی رنگ استفاده کنید و چه از شلنگ قرمز رنگ، سیلندر را در هنگام شارژ مبرد چیلر باید به صورت عمودی نگه دارید.

شارژ گاز چیلر تراکمی

مراحل شارژ گاز چیلر تراکمی

 

شارژ گاز چیلر تراکمی

شارژ گاز چیلر تراکمی

  • طبق تصویر، شلنگ شماره دو و سه را به ترتیب به نقطه C و D وصل کنید. شلنگ شماره دو مربوط به فشار گاز پایین و شلنگ شماره سه مربوط به فشار بالای مایع است. در این حالت، هر دو گیج فشار باید صفر را نشان دهند.
  • پروب دما را درست نزدیک لامپ حسگر وصل کنید تا بتوانید دمای سوپرهیت را اندازه بگیرید.
  • به شلنگ شارژ (1) پمپ خلأ را وصل کنید. سپس هر دو دریچه A  و B را باز کنید تا تخلیه کامل انجام شود. در صورتی که تخلیه کامل باشد، گیج وکیوم 500 میکرون را نشان می‌دهد.
  • بعد از دیدن 500 میکرون، پمپ خلأ را متوقف کنید و شیر شلنگ شماره 1را هم ببندید که به بطری بازیابی می‌رود را هم ببندید. سپس 20 دقیقه صبر کنید و فشار را اندازه بگیرید. این کار برای این است که مطمئن شوید، جایی از سیستم نشتی ندارد.
  • بعد از اطمینان، شلنگ 1 را از پمپ خلأ جدا کنید و برای شارژ گاز آن را به اتصال آبی سیلندر شارژ وصل کنید.
  • سپس دریچه A را باز کنید. همچنین اتصال C  را نیز به آرامی باز کنید. کل فاصله شلنگ 1 به 2 را با باز کردن دریچه گاز، خالی کنید.
  • همین کار را برای شلنگ 1 به 3 که شلنگ فشار بالاست، انجام دهید و شلنگ‌ها را خالی کنید تا هرگونه رطوبت و هوای داخل شلنگ‌ها از بین برود.
  • بعد از تخلیه شلنگ‌ها، همان طور که در تصویر نشان داده شده هر دو شلنگ را در موقعیت C و D ببندید.
  • اکنون دریچه A و شیر مبرد بطری گاز را باز کنید تا از قسمت کم فشار، شارژ مبرد انجام شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که وکیوم به صفر برسد.
  • وقتی فشار ساکشن به بالای صفر رسید، کمپرسور را روشن کنید.
  • بعد از حدود 30 تا 40 ثانیه که شارژ کردید، دریچه A را ببندید و مقدار فشار ساکشن را بررسی کنید.
  • دمای سوپر هیت را کنترل کنید و مطمئن شوید مبرد وارد ساکشن کمپرسور نمی‌شود.
  • اگر دمای سوپرهیت بیش از حد باشد، به این معنی است که شارژ گاز چیلر تراکمی به اندازه کافی نبوده و اگر دمای سوپرهیت از حد معمول کمتر باشد، یعنی بیش از اندازه شارژ گاز انجام شده است.
  • این روند را در حدود 10 تا 11 بار تکرار کنید تا فشار ساکشن به مقدار مورد نظر سازنده چیلر برسد.
  • بعد از رسیدن به حد مطلوب، دریچه‌ها را ببندید و شلنگ‌ها را جدا کنید، سپس همه اتصالات را محکم کنید.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید : تعمیرات چیلر در شمال تهران

سخن آخر

یکی از مراحل مهم در نگهداری و یا تعمیر چیلرها، شارژ گاز چیلر تراکمی است. این مرحله از حساسیت زیادی برخوردار است و کسی که این کار را انجام می‌دهد باید تبحر و تخصص ویژه‌ای داشته باشد. گروه مشاوران سانتی گراد با سال‌ها تجربه و دانش در زمینه تعمیر و نگهداری چیلرها در خدمت شماست. در صورت هر گونه مشکل فقط کافی است با شماره تلفن‌های ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

تماس با ما

09125173643

09125309074

keyboard_arrow_up
مستقیماً با کارشناش بخش مورد نظر تماس بگیرید
واحد فروش
واحد تعمیرات و نگهداری
واحد پشتیبانی
چت واتساپ