دلیل کار نکردن کمپرسور کولر گازی

کار نکردن کمپرسور کولر گازی | دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی باشد. علت خرابی کمپرسور AC اغلب به دلیل مشکلاتی است که هرکدام قابل پیشگیری هستند.

با شروع تابستان و افزایش دمای هوا، استفاده از کولر گازی تبدیل به یکی از الزامات شده است. اغلب در طی همین دوره است که متوجه خرابی و ایرادات فنی کولر گازی خود می‌شوید. اما خوشبختانه لازم نیست در این روزهای گرم برای رفع مشکل کار نکردن کمپرسور کولر گازی به دردسر بیفتید. نکاتی که در ادامه نوشته شده، می‌تواند به شما کمک کند کمپرسور AC خود را امروز تعمیر کرده، یا از آسیب‌هایی که ممکن است در آینده به آن وارد شود، جلوگیری کنید.

دلیل کار نکردن کمپرسور کولر گازی

یک کمپرسور کولر گازی چگونه کار می کند؟

یک کمپرسور تهویه مطبوع به دو صورت کار می‌کند: کمپرسور مولکول‌های مبرد را به هم فشرده کرده و به عنوان پمپ برای گردش مبرد در سیستم عمل می‌کند. همان‌طور که مبرد وارد دستگاه داخل خانه شما می‌شود، گرما را از داخل خانه جذب کرده و به گاز تبدیل می‌شود. این گاز توسط کمپرسور فشرده شده و بیشتر گرم می‌شود. سپس به مایع داغ تبدیل شده و توسط کویل کندانسور در فضای باز خنک می‌شود.

هنگامی که مبرد برای تکرار چرخه به دستگاه باز می‌گردد، فشار در شیر انبساط کاهش می‌یابد و به مبرد اجازه می‌دهد گرما را راحت‌تر جذب کرده و به گاز تبدیل شود. هرگونه نشت یا آسیب به کمپرسور می‌تواند این فرایند را فلج کند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: علت نشت آب از کولر گازی

دلیل کار نکردن کمپرسور کولر گازی چیست؟

اگر متوجه شدید که کمپرسور یا پمپ حرارتی شما کار نمی‌کند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که منبع تغذیه را بررسی کنید. دستگاه ممکن است به سادگی قطع شده، یا مشکل پیچیده‌تری در حال وقوع باشد.

برای افرادی که فنی کار هستند زمان خوبی است تا به کمپرسور AC خود نگاهی بیندازند یا برای ارزیابی جامع‌تر با سرویس خدمات تعمیر کولر گازی تماس بگیرند. باید دستگاه را بررسی کنید تا نشانه‌های سوختن فیوز، اختلال در قطع‌کننده مدار، ترموستات خراب یا فیلتر هوای کثیف را پیدا کنید. فیلترهای کثیف و گرفتگی آن‌ها معمولاً می‌توانند دلیل کار نکردن کمپرسور کولرگازی باشند.

وقتی صحبت از عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده می‌شود، باید با تنظیم دما واقع‌بین باشید. وقتی هوا در بیرون 45 درجه است، ترموستات خود را روی 18 درجه تنظیم نکنید، زیرا طراحی دستگاه برای چنین شرایطی نیست. همچنین به خاطر داشته باشید که پمپ‌های حرارتی در روزهای بسیار سرد عملکرد خوبی ندارند. آنها با انتقال هوای گرم از یک مکان به مکان دیگر کار می‌کنند؛ بنابراین هنگامی که جیوه دماسنج به منفی 1 درجه می‌رسد، گرمای زیادی برای کار در این سیستم گرم‌کننده وجود ندارد.

مهم‌ترین دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی

این‌طور نیست که تعمیر هرکدام از مشکلات کمپرسور کولر هزینه‌بر باشد. دانستن اینکه چه مشکلی باعث اختلال در کمپرسور کولر گازی شده، به شما کمک می‌کند تا در هزینه تعمیرات صرفه‌جویی کرده و از مشکلات مشابه در آینده جلوگیری کنید.

برخی از رایج‌ترین دلایلی که کمپرسورهای کولر گازی کار نمی‌کنند عبارت‌اند از:

  • کویل‌های کندانسور کثیف
  • مسدود شدن خطوط مکش
  • شارژ کم مبرد
  • نادرست بودن اندازه خطوط مکش
  • شارژ بیش از حد مبرد
  • مشکلات برق
  • آلاینده‌های موجود در سیستم
  • ناکافی بودن روغن روان‌کننده

قبل از اینکه کمپرسورها به طور کامل از کار بیفتند، اغلب علائمی هشداردهنده نشان می‌دهند. علائمی مانند:

  • دمیدن هوای گرم
  • خاموش کردن مکرر کلید مدار
  • لرزش هنگام راه‌اندازی سیستم
  • ایجاد صداهای عجیب‌وغریب

تعمیر و نگهداری منظم تهویه مطبوع، کلید رفع مشکلاتی است که باعث از کار افتادن کمپرسور شده و از خرابی آن در آینده جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: شارژ گاز کولر گازی در مجموعه سانتیگراد

چگونه بفهمیم که دلیل کار نکردن کمپرسور کولر گازی جدی است؟

گاهی اوقات تصمیم‌گیری بین تماس گرفتن با متخصص تعمیرات کولر گازی یا اینکه خودمان برای تعمیر دست‌به‌کار شویم، دشوار است. بااین‌حال، اگر هر یک از مشکلات زیر را تجربه کردید، بهتر است برای تشخیص حرفه‌ای و رفع مشکل با کارشناسان متخصص این امر تماس بگیرید:

روشن و خاموش شدن مکرر: به این مشکل «استارت سخت» می‌گویند که می‌تواند ناشی از یک مشکل الکتریکی در کمپرسور باشد.

کاهش سرمایش: اگر خانه یا محل کار شما به اندازه معمول خنک به نظر نمی‌رسد، ممکن است کمپرسور کولر گازی شما به دلیل مشکلات مکش به درستی کار نکرده باشد. این قضیه باید توسط یک متخصص حل شود.

گرمای بیش از حد: گرمای بیش از حد مطمئناً می‌تواند باعث شود کمپرسور کولر گازی شما به دلیل سیم‌کشی معیوب یا مشکلات موتور از کار بیفتد. هر زمان که کمپرسور AC شما از کار افتاد و متوجه یخ یا گرمای شَدید شُدید، با یک متخصص تماس بگیرید.

دلایل اساسی و پیچیده مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث کار نکردن کمپرسور کولرگازی شود. اینها فقط تعداد کمی بودند که به آن اشاره کردیم. به‌طورکلی، همیشه بهترین کار این است که احتیاط کنید و از یک متخصص گرمایش و تهویه مطبوع بخواهید دستگاه را بررسی کند تا از تشخیص و تعمیر صحیح اطمینان حاصل شود.

عیب یابی مشکلات کمپرسور کولر گازی

درحالی‌که اغلب اوقات، برای عیب‌یابی، نگهداری و تعمیرات دقیق به یک فرد واجد شرایط نیاز است، اما چند نکته ساده وجود دارد که می‌توانید قبل از تماس با فرد متخصص، آن‌ها را بررسی کنید:

  • کلید قطع‌کننده مدار را بررسی کنید. در صورت قطع شدن، ابتدا آن را خاموش کرده و سپس روشن کنید. اگر مشکل جزئی باشد، دستگاه روشن خواهد شد.
  • از تنظیم بودن ترموستات مطمئن شوید.
  • به صداهای وزوزی که موقع روشن شدن کمپرسور می‌آید دقت کنید. اگر کمپرسور کولرگازی شروع به وزوز کرد و سیستم روشن نشد، ممکن است خازن راه‌اندازی نیاز به تعویض داشته باشد. این کار باید توسط یک متخصص انجام شود، زیرا ولتاژ بالا و خطرناکی دارد.
  • به صدای کلیک توجه کنید. اگر در شروع روشن شدن کولر هیچ صدای کلیکی شنیده نشد یا صدای کلیک مکرر شنیدید و کمپرسور شروع به کار نکرد، ممکن است تقویت استارت خراب باشد. آن را توسط یک متخصص تعمیرات کولرگازی تعویض کنید.

جمع بندی

به طور کلی در این مطلب سعی کردیم تا ابتدا به معرفی نحوه کار کردن کمپرسور کولر گازی پرداخته و سپس دلایل مختلف از کار افتادن آن را بررسی کنیم. همان‌طور که مطالعه کردید، بعضی از دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی می‌تواند ساده بوده و به راحتی توسط شما رفع شود. اما بعضی از آن‌ها نیز نیازمند تشخیص یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه است؛ بنابراین اگر با مشکلات جزئی کولر گازی و نحوه رفع آن‌ها آشنایی ندارید، بهتر است با یک متخصص در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

تماس با ما

09125173643

09125309074

keyboard_arrow_up
مستقیماً با کارشناش بخش مورد نظر تماس بگیرید
واحد فروش
واحد تعمیرات و نگهداری
واحد پشتیبانی
چت واتساپ