انواع کمپرسور چیلر تراکمی |  در این مقاله، متداول ترین انواع کمپرسورهای مورد استفاده در چیلرها را بررسی می کنیم. ما پنج نوع متداول از کمپرسور ها را به شما معرفی خواهیم کرد، که شامل کمپرسور توربوکر ،سانتریفیوژ، اسکرو، اسکرول و رفت و برگشت(پیستونی) است.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

ما قصد داریم نگاهی به انواع کمپرسور چیلر تراکمی و نمونه های استفاده شده در انواع چیلر های آب خنک و هواخنک و مینی چیلر ها در ساختمان ها و کارخانه ها بیندازیم، تا بتوانیم چگونگی نصب و کارایی و نحوه عملکرد هر یک را بررسی کنیم.

 پنج مدل از انواع کمپرسور چیلر تراکمی

  • کمپرسور سانتریفیوژ
  • کمپرسور توربوکر
  • کمپرسور اسکرو
  • کمپرسور اسکرال
  • کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسور سانتریفیوژ

اولین موردی که در بحث انواع کمپرسور چیلر تراکمی می خواهیم آن را بررسی کنیم کمپرسور نوع سانتریفیوژ است. کمپرسور نوع سانتریفیوژ همانطور که در عکس مشاهده می کنید به راحتی قابل تشخیص است زیرا که کمپرسور بالای چیلر قرار دارد و یک لوله پیچ‌دار بزرگ در اطراف کندانسور پیچیده شده است.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

مبرد از طریق خط مکش به داخل کمپرسور سانتریفیوژ جریان می یابد و به مرکز پروانه برخورد می کند، جایی که توسط تیغه ها هدایت می شود. تیغه ها شروع به چرخش می کنند و این سرعت زاویه ای را به ذرات مبرد انتقال می دهند. این سرعت زاویه ای باعث می شود که ذرات مبرد با سرعت بالا در همه جهات به بیرون حرکت کنند و در پیچ (پیچ بیرونی) جمع می شوند و در آنجا فشار ناشی از انرژی جنبشی افزایش می یابد و سپس به کندانسور می رود. این نوع کمپرسور استفاده شده در چیلر سانتریفیوژ، بسیار متداول برای یک موتورخانه مرکزی در ساختمان های بزرگ است.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی
انواع کمپرسور چیلر تراکمی

کمپرسور توربوکر

 در ادامه مبحث انواع کمپرسور چیلر تراکمی میرسیم به کمپرسور Turbocor  که کمپرسوری از نوع گریز از مرکز، است. کمپرسورهای توربوکر یونیت های کوچکتری هستند که در بالای چیلرها نیز نصب می شوند. این نوع کمپرسورها بسیار شبیه به نوع سانتریفیوژ هستند، اما در داخل آنها کمپرسورهای دو مرحله ای قرار دارند. مبرد از جلو جریان می یابد، از دو کمپرسور مختلف عبور می کند و سپس مبرد خارج شده و به کندانسور می رود. مجموعه شافت وپروانه های نصب شده روی آن در حالت دینامیکی روی بالشی از هوا که در اثر میدان مغناطیسی ایجاد می گردد شناور می باشند  این کمپرسور ها دارای دو یاتاقان مغناطیسی شعاعی و یک یاتاقان محوری می باشند و در حالت کارکرد سنسورها اطلاعات مربوط به موقعیت شافت را بصورت انلاین به سیستم کنترل ارسال تا در صورت نیاز موقعیت شافت اصلاح گرددو چرخش محور همواره بصورت اصلاح شده توسط سیستم کنترل انجام می شود.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

این کمپرسور ها معمولاً دارای یاتاقانهای مغناطیسی و موتورهای الکترونیکی هستند که این یونیت ها را بسیار کارآمد می کند. Turbocor نسل جدید کمپرسورها و در واقع انقلاب صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد و قرار است این روند را ادامه دهند. از مزایای چیلرها با کمپرسور توربوکر می توان به بالاترین راندمان عملکرد و بیشترین EER  ، بالاترینESEER  وIPLV ، جریان استارت پایین ،کارکرد بسیار کم صدا و بدون لرزش و همچنین طول عمر بالا با توجه به استارت آرام و کارکرد بدون لرزش با ما در ادامه مقاله انواع کمپرسور چیلر همراه شوید

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

کمپرسور اسکرو

از دیگر انواع کمپرسور چیلر تراکمی ، کمپرسور های اسکرو هستند این کمپرسور ها هم برای چیلرهای آب خنک و هم هوا خنک استفاده می شوند. در نوع آب خنک کمپرسور در بالای چیلر و در نوع هوا خنک کمپرسور در زیر چیلر قرار دارد. در داخل این نوع کمپرسور دو پیچ (روتور) متصل به هم وجود دارد که به صورت حلزونی چرخش میکنند این چرخش حلزونی باعت جریان پیدا کردن گاز مبردی که از اواپراتور خارج شده به داخل کمپرسور می شود.

انواع کمپرسور چیلر

عکس بالا یک چیلر هوا خنک با دو کمپرسور اسکرو است. معمولا 1-2 کمپرسور اسکرو کوچک در چیلرهای هوا خنک بکار می رود. اینها به صورت موازی کار می کنند و برخی از طرح ها با خاموش کردن یکی از کمپرسورها امکان مرحله بندی را فراهم می کنند. مبرد وارد فضای خالی بین دو پیچ(روتور) می شود، اما چرخش پیچ ها مبرد را بیشتر به داخل کمپرسور فشار می دهند و آن را در فضای کوچکی فشرده می کنند. مبرد در دمای بالا با فشار بالا خارج می شود و به سمت شیر ​​انبساط جریان می یابد.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

کمپرسور اسکرال انواع کمپرسور چیلر تراکمی

کمپرسور اسکرال بیشتر در چیلرهای هوا خنک استفاده می شود اما می توانید آنها را روی چیلر های آب خنک نیز پیدا کنید. معمولاً یک کمپرسور برای پاسخگویی به ظرفیت سرمایشی مورد نیاز کافی نیست، بنابراین چندین کمپرسور در یک پک به هم متصل می شوند. در مثال پایین، سیلندرهای آبی رنگ زیر چیلر، کمپرسورهایی هستند که به هم متصل شده و یک پک را تشکیل می دهند.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

در این نوع از انواع کمپرسور چیلر تراکمی ، مبرد معمولاً از پایین و به دیسک های کمپرسور وارد می شود. یک دیسک ثابت خواهد بود در حالی که دیگری چرخانده می شود تا مبرد را در فضای تنگ تر فشرده کند. مبرد در حین حرکت دیسک به اطراف مارپیچ فشار می‌یابد که باعث فشرده شدن آن می‌شود، سپس از بالا خارج می‌شود و به سمت شیر انبساط می‌رود. معمولا در نصب و راه اندازی چیلر ها و همینطور سردخانه ها وقتی نیاز چندانی به ظرفیت بالا نیست از کمپرسور های اسکرال استفاده می کنیم.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید : تعمیر کمپرسور اسکرال

کمپرسور رفت و برگشتی

آخرین مورد از انواع کمپرسور چیلر تراکمی که می خواهیم به آن نگاه کنیم کمپرسور نوع رفت و برگشتی (پیستونی)  است. در حا حاظر این نوع از کمپرسورها کمتر رایج هستند زیرا کمپرسور هایی با فناوری جدیدتر و کارآمدتر جایگزین آنها شده است، بنابراین حداقل در تهویه مطبوع تجاری به تدریج در حال از بین رفتن هستند ولی در تهویه مطبوع صنعتی هنوز هم بسیار محبوب است. این نوع کمپرسورها  بسیار قوی و قابل اعتمادی هستند که به نظر می رسد با تعمیر و نگهداری مناسب برای همیشه کار می کنند. اگرچه قطعات مصرفی و متحرک زیادی در آنها وجود دارد، بنابراین کار با آنها کمی گران است.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

در انواع کمپرسور های رفت و برگشتی، مبرد اغلب از روی موتور الکتریکی عبور می کند تا مبرد را به سیم پیچ های الکتریکی ثابت کند و سپس وارد محفظه تراکم می شود. محفظه تراکم به سادگی تعدادی پیستون و محفظه ای است که مبرد به داخل آنها جریان می یابد. پیستون روی میل لنگ قرار دارد که آن را بالا و پایین می برد. با حرکت، مبرد را به داخل محفظه فشرده می کند و در یک بازه زمانی معین، مبرد با فشار بالا خارج می شود.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پر بازدیدترین ها

آخرین مقالات سایت

تماس با ما

09125173643

09125309074

keyboard_arrow_up
مستقیماً با کارشناش بخش مورد نظر تماس بگیرید
واحد فروش
واحد تعمیرات و نگهداری
واحد پشتیبانی
چت واتساپ